Szukaj

Audyt SEO - czyli sposób na dobry początek

Aktualizacja: cze 3

Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej to filar strategii marketingu cyfrowego. Twoja strona powinna być wysoko w rankingach wyszukiwarki google aby móc generować leady. A bez jakościowych leadów nich nie ma skutecznej sprzedaż.

Treść wpisu zajmie Ci tylko 5 min, a dzięki temu wpisowi dowiesz się:

  1. Jaką rolę pełnią działania SEO w marketingu internetowym?

  2. Kiedy trzeba wykonać audyt strony oraz ile to kosztuje?

  3. Samodzielne sposoby na audyt SEO?

  4. Czy wynajęcie agencji SEO załatwia temat?

Gotów? Zaczynamy.

SEO to działanie w wielu płaszczyznach


Jaką rolę pełnią działania SEO w marketingu internetowym?


SEO to skrót od Search Engine Optimization, są to działania których celem jest poprawienie pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwarki Google. Im lepszą pozycję zajmuje Twoja witryna tym łatwiej ją znaleźć użytkownikom sieci. Nie oznacza to, że musisz walczyć z całym internetem o pozycję w wyszukiwarce Google. Wystarczy, że w lokalnych wynikach wyszukiwania widoczność strony będzie lepsza aniżeli stron internetowych konkurencji. I jest do zrobienia.


Przykład 1


Kwiaciarnia Marioli umieszczona jest w bocznej alejce, trochę dalej od głównych arterii komunikacyjnych osiedla. Wybrała to miejsce z uwagi na niewielki ogródek i odpowiednie nasłonecznienie. Dzięki temu jej kwiaty mają o wiele lepsze warunki aniżeli te, które sprzedawane są w hipermarketach. Mariola wkłada w swoją pracę prawdziwe serce i klienci to doceniają. Jednak aby biznes na siebie zarabiał potrzebny jest też sprawny marketing internetowy, który pozwoli zakładowi Marioli dotrzeć ze swoją ofertą do wielu okolicznych mieszkańców.


SEO poprawia widoczność, sprawia że roboty Google szukające fraz kluczowych odnajdują witryny, które są najbliższe oczekiwaniom klientów. Strona, która zostanie uznana za wartościową zajmuj lepsze pozycje od innych witryn i w ten sposób odwiedza ją więcej poszczególnych klientów. Prosta zasada handlu mówi, że interesy się robi z ludźmi, których się zna, lubi i ceni. Dobra pozycja wyszukiwania Google to sposób abyśmy się poznali, czyli wykonujemy pierwszy krok do sprzedaży.


Przykład 2


Mariola kocha kwiaty. Zajmuje się nimi z prawdziwą troską, rozumiejąc potrzeby każdego z nich, ich delikatną naturę. Kwiaty najpiękniej rozwijają się w rękach osoby dojrzałej, wrażliwej, systematycznej w swych codziennych obowiązkach. Wymagają codziennej opieki, odpowiednich warunków i wiedzy. Mariola z prawdziwą pasją opowiada o nich swoim klientom, którzy często zarażeni jej entuzjazmem samodzielnie zaczynają swoją przygodę z florystyką.


SEO to proces i, podobnie jak kwiaty Marioli, wymaga stałej opieki. Witryny nie pozycjonują się same, odwrotnie wymagają regularnej zaplanowanej pracy. Troski o detale i wytrwałości w dążeniu do celu. To wysiłek, który zawsze jest nagrodzony sukcesem, jeśli tylko wystarczająco chcemy.


Kiedy trzeba wykonać audyt strony i ile to kosztuje?


Audyt stron to nie jest jednorazowe działanie tylko regularnie powtarzany proces sprawdzania w jaki sposób nasza witryna jest postrzegana przez roboty google. Audyty SEO można wykonywać kwartalnie lub półrocznie, w zależności od złożoności naszej strony internetowej. Na początek dobrze jest wykonać darmowy audyt SEO korzytając z jednego z wielu narzędzi dostępnych na stronach internetowych. Audyt taki pozwoli nam się zorientować jakie działania są najpilniejsze jak również da obraz całości zadania.


Sam audyt Twojej witryny składa się z następujących zbiorów działań:

  1. Audyt on-site, czyli analiza techniczna samej strony;

  2. Audyt off-site, czyli badanie środowiska witryny;

  3. Analiza słów kluczowych (fraz kluczowych);

  4. Audyty stron konkurencji;

  5. Audyt dotychczasowych działań pozycjonujących;

Przejdźmy teraz szybko co kryje się za tymi punktami.



Wypełnij swoja witrynę wartościową treścią

Audyt on-site


Pozycja Twojej strony w google przede wszystkim należy zacząć budować od jej wewnętrznego uporządkowania. Audyt on-site pozwala stwierdzić na ile konstrukcja i zawartość witryny wspiera wyszukiwania google, a na ile stanowi tu przeszkodę. Nie wchodząc w dalsze szczegóły "seo strony" to żelazna pozycja w projekcie. Trzeba zwrócić uwagę na optymizację witryny dla urządzeń mobilnych, ponieważ dzisiaj to większość zapytań w Google.


Audyt off-site


Strony internetowe nie wiszą w próżni. Audyt off-site analizuje jakie strony wskazują na Twoją witrynę (linkują do niej). Im wyższy jest ich autorytet w wyszukiwarce Google tym lepiej dla Ciebie. Ilość też ma znaczenie, widoczność strony poprawia się stosownie do liczby linków wskazujących Twoją witrynę.


Analiza słów kluczowych


Narzędzia Google search śledzą zawartość słów, które uznają za kluczowe w rozpoznawaniu zawartości strony internetowej. Jeśli piszę artykuł dotyczący audytu SEO to Google będzie spodziewał się mapy słów odnoszących się do tego tematu.


Audyt strony konkurencji


Audyt SEO swojej strony to jedno, a audyt konkurenci to drugie. Dobrze jest wyznaczyć witryny, od których chcemy być lepsi w wynikach wyszukiwania, jednak to nie wszystko. Audyt SEO to też sposób w jaki sposób możemy zadbać o lepszą pozycję swojej strony w Google podglądając jakie sukcesy w tym ma konkurencja, która jest daleko przed nami. Logika jest prosta, skoro roboty Google wyniosły ich witryny na wysokie pozycje to równie dobrze mogą też naszą stronę.


Audyt dotychczasowych działań pozycjonujących


To działanie to przede wszystkim odpowiedź na pytanie co dotąd robiliśmy w zakresie SEO i jaki efekt to przyniosło? Audyt to nie tylko określenie stanu strony ale też odpowiedź na ile witryna zbliża się do założonej pozycji w Google. Nie od razu Kraków zbudowano. W tym punkcie można zadać pytanie kto pracował nad SEO, jak wyglądały przeszłe raporty w Google Analytics i w Search Console, jak wyglądała historyczna pozycja strony w Goolge, ile czasu to zajęło. Uczulam na ten punkt, ponieważ pozwala dostrzec SEO jako proces, a nie jako jednorazowe zadanie.


Samodzielne sposoby na SEO?


"Źle jest samemu się strzyc" zauważył bohater filmu Forrest Gump. To prawda, samodzielnie zrobiona fryzura to nie jest szał, ale w wielu sytuacjach działa. Tak samo jest z SEO. Darmowy audyt wyników wyszukiwania strony www to jest dobry sposób aby szybko zorientować się gdzie jesteśmy z tematem.


Niezbędne jest też podstawowe opanowanie narzędzi takich jak Google Search Console. To nie są trudne rzeczy, wymagają jednak odrobiny czasu i uwagi. Samodzielnie zrobiony darmowy audyt SEO oznacza też, że powinniśmy rozumieć pracę takiego narzędzia jak Google Analytics. Trzeba również zwrócić uwagę na wyniki wyszukiwarki Google dla strony dla urządzeń mobilnych. Przyda się też bazowa wiedza jak funkcjonują roboty Google pozycjonujące strony www.


Przykład 3


Mariola wynajęła agencję do przeprowadzenia audytu SEO. W umowie zastrzegła sobie, że oczekuje kwartalnych raportów przedstawiających:

  • wyniki pracy nad SEO,

  • zmiany w wynikach wyszukiwania strony oraz

  • pełną listę korekt jakie agencja wprowadziła na jej stronę.

To był dobry ruch ponieważ zarówno ona jako zleceniodawca, jak i agencja SEO miały jasno wytyczone, podlegające ocenie działania. Dzięki temu Mariola zyskała wiedzę pozwalającą jej śledzić wyniki pracy nad SEO strony.


Nawet jeśli nie czujemy się mocno technicznie zaawansowani w narzędziach Google to poznanie podstaw SEO nie powinno być dla nas wielką przeszkodą. Żyjemy w rzeczywistości cyfrowej i trudno z sukcesem prowadzić biznes "jak za dawnych czasów", kiedy królowała Panorama Firm i Polskie Książki Telefoniczne. Pamiętajmy, że każdy dzień możemy wykorzystać na poprawę swojej pozycji lub pozwolić aby zrobiła to konkurencja.



Pozwól klientom odnaleźć Cię dzięki SEO


Czy wynajęcie agencji SEO rozwiązuje problem pozycjonowania?


Właściwa odpowiedź brzmi "to zależy", alternatywna to "raczej nie". Dlaczego?

Przede wszystkim pamietajmy, że prócz szeregu działań technicznych, takich jak audyt strony www, czy nawet uzyskanie szybkiej poprawy wyniku wyniku wyszukiwania Google dzięki oczywistym działaniom naprawczym, agencja SEO nie załatwi za nas wszystkiego. Co w takim razie jest (lub powinno być) po naszej stronie?

  1. treść - strona reprezentaje nasz biznes i mamy w nim pozycję eksperta, kto lepiej aniżeli my sami potrafi ciekawie opowiedzieć o nim?

  2. zdjęcia - Google ceni świeży, oryginalny materiał ponad zdjęcia stockowe, każdy z nas ma aparat w telefonie i pstryknąć kilka fotek z codziennego dnia pracy nie powinno być ponad nasze siły.

  3. oferta - jej opis, atrakcyjność graficzna, przykłady zastosowań, doświadczenia klientów to wszystko jest niezbędnym elementem sukcesu witryny.

  4. sprzedaż - ruch na stronie to nie wszystko, podobnie jak w sklepie liczy się klientów przy kasie, a w mniejszym stopniu tych zwiedzających.

  5. satysfakcja klienta - strata transakcji boli, ale zyskać klienta mocno niezwodolonego z usługi lub produktu jest wielokrotnie gorsze. Niepochlebna opinia na sieci działa jak sygnał ostrzegawczy przez bardzo, bardzo długo.

SEO strony www zapewnia nam dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania, jednak sam ruch to nie wszystko. Ważne jest jak wielu użytkowników sieci staje się na koniec naszymi zadowolonymi klientami. Dobre zaprojektowanie strony internetowej, umieszczenie w niej ciekawej, pouczającej lub inspirującej treści, własnych zdjęć będzie zawsze sprzyjać poprawie w wynikach wyszukiwania. Jednak, co być może ważniejsze, sprawi że obecni goście naszej strony częściej zechcą być naszymi klientami. A jeśli ich zakup był udany, a satysfakcja z decyzji zakupowej wysoka to pozytywne słowo na sieci jakie o nas zostawią jest warte bardzo wiele.


17 wyświetlenia

CONTENT AGENT

HC-Digtial Hubert Czajowski

ul. Burgundzka 45/2, 30-383 Kraków

VAT 549-20-98-590

NAWIGACJA