Czym jest Content Marketing, czyli marketing treści
Zaktualizowano: 3 cze 2020
Z tego wpisu dowiesz się:
Co to jest marketing treści?
Jakimi zasadami się kieruje?
Dlaczego staje się coraz bardziej popularny?
W jaki sposób należy zacząć?

Marketing treści to zasada działania współczesnego twórcy internetowych strategii sprzedaży. Poznaj go w tych kilku prostych krokach.
Co to jest marketing treści?
Content marketing - czyli marketing realizowany przez wysokiej jakości treść przekazu, precyzyjne adresowanie i dwustronną komunikację z klientem. Marketing treści stawia na zrozumienie kim jest klient i jakie ma potrzeby. Dlaczego podejmuje swoje decyzje zakupowe i w jaki sposób można mu w tym pomóc.
Przykład 1
Andrzej jest właścicielem pensjonatu i wynajmuje pokoje w górach. W zimie przyjeżdżają do niego goście na narty, a latem aby pochodzić po górach. Stosownie do tego przygotowuje dwie oddzielne newslettery adresujące rozpoznane na podstawie badań potrzeby swoich gości. Z nadejściem zimy informuje swoich klientów o nowych trasach narciarskich, lokalnych atrakcjach i ciekawych imprezach. Wiosną z kolei do drugiej grupy gości przesyła informacje o dostępności szlaków górskich, schroniskach, a także informacje przyrodnicze i zdjęcia.
Jakimi zasadami kieruje się marketing treści?
Główną zasadą jest szacunek do klienta i jakość przekazywanej informacji. Marketing treści traktuje potencjalnego klienta bardziej jak indywidualnego rozmówcę, aniżeli bliżej nieokreśloną grupę zbiorczą potencjalnych nabywców. W konsekwencji otrzymujemy spersonalizowane komunikaty, których treść i kontekst pozostają w ścisłym
Przykład 2
Maile Andrzeja są zawsze spersonalizowane, zwraca się do swoich gości imiennie i opowiada krótko co niego słychać i wskazuje ciekawe tematy umieszczone na jego stronie internetowej. Wie, którzy klienci czytają jego maile częściej, a którzy rzadziej. Którzy przechodzą na jego stronę i jakie treści są dla nich bardziej interesujące. Dzięki temu utrzymuje z nimi kontakt i kiedy nadchodzi sezon jego pensjonat notuje budzące zazdrość wyniki.
Czego content marketing się wystrzega?
Wysyłanie niechcianej poczty, nawet jeśli formalnie zgodne z prawem jest z punktu widzenie marketingu treści nieetyczne i przeciwskuteczne. Jeśli odbiorca wyraźnie nie poprosił o działania mailingowe, o systematyczne informacje o nadchodzących promocjach itp to podejmowanie takich działań może skutkować tylko odwróceniem się klienta od firmy.
Przykład 3
Andrzej zawsze wysyła maile tylko pod te adresy, które wyraziły na to oczywistą zgodę. Jednak to nie wszystko, Andrzej sprawdza także, które z nich pozostały nieotwarte. Jeśli dzieje się tak kilka razy pod rząd, to dany adres jest zdejmowany ze stałej listy mailingowej i po upływie pewnego czasu Andrzej wysyła specjalnie przygotowany komunikat, w którym stara się dowiedzieć czy jego klient potwierdza zainteresowanie mailingiem. Jeśli i ten mail pozostanie nieotwarty lub bez odpowiedzi Andrzej usuwa go z adresów wysyłkowych.
Dlaczego marketing treści staje się coraz bardziej popularny?
Przede wszystkim dlatego, że stara się odwzorować naturalny sposób komunikacji międzyludzkiej. Rozmawiając z kimś słuchamy co ów ma do powiedzenia i w swojej wypowiedzi nawiązujemy do poruszonego przez niego tematu. Tak samo marketing treści naśladuje naturalny dialog i prócz wysłania swojego komunikatu jest nastawiony na słuchanie co druga strona ma do powiedzenia.
Przykład 4
Andrzej tworzy profile swoich gości, odnotowując w CRM kto przyjeżdża na samotne piesze wędrówki, a kto wypoczywa w górach w towarzystwie rodziny oraz w jakim wieku są jej członkowie. Którzy goście powracają, a którzy odwiedzili go tylko raz. W obydwu przypadkach stara się do nich dotrzeć i poznać ich motywację przesyłając odpowiednio przygotowane formularze. W ten sposób jego goście czują, że ktoś się o nich troszczy i jest zainteresowany aby im pomóc. Wiedzą, że nie są przysłowiową „pozycją księgowa” lecz prawdziwymi znajomymi i doceniają to.
W jaki sposób należy zacząć?
Kluczem do marketingu treści jest właściwy obraz klienta. Innymi słowy, jest dobrze wykonana typizacja osoby nabywcy. Dokonuje się to poprzez wyróżnianie cech, które z naszego punktu widzenia są istotne i kategoryzowanie klientów wg tak wybranych kryteriów. Dla ułatwienia praktykuje się tworzenie osób symbolicznych, będących syntezą wielu innych podobnych do siebie.
Zapraszam do przejrzenia wpisów [..] oraz […]