top of page
Szukaj

Jak zbudować markę osobistą?

Strategia personal branding dla profesjonalistów


Nasz wizerunek internetowy (marka osobista) coraz częściej zastępuje CV. Dlaczego tak się dzieje? W jaki sposób marka osobista oddziaływuje na sukces biznesowy? Jaką rolę odgrywają w strategii marki osobistej social media? W jaki sposób marka osobista pomoże Ci w budowaniu swojej kariery, majątku oraz pozycji przedsiębiorstwa którym zarządzasz?

 

Z tego wpisu dowiesz się:

  1. Czym jest marka osobista?

  2. Dlaczego marka osobista jest wartością?

  3. Czy marka osobista to wyłącznie domena biznesowa?

  4. Czym jest społeczna marka osobista?

  5. Marka osobista a autoprojekcja

  6. W jaki sposób dokonuje się autoprojekcja?

  7. Czym jest świadoma autoprojekcja?

  8. Jak tworzyć cele i plany realizacji?

  9. Kiedy autoprojekcja staje się marką osobistą?

  10. Z czego składa się marka osobista?

  11. Jak zbudować markę osobistą?

  12. Rola życiowa i marka osobista

  13. Wieloaspektowa marka osobista

  14. Storytelling w marce osobistej

  15. Marka osobista w social media

  16. Filar marki osobistej w social media

  17. Obecność marki osobistej w social media

  18. Marka osobista a employee branding

  19. Marka osobista a corporate branding

  20. Marka osobista a kultura firmy (corporate culture)

  21. Marka osobista a social responsibility


Marka osobista, Twój wizerunek, pracuje dla Ciebie non-stop. Wpływa na Twoją pozycję społeczną, zawodową i towarzyską. Umiejętnie wykorzystany będzie kluczem do wielu sukcesów.
Marka osobista pracuje dla Ciebie 24/7

Czym jest marka osobista?

„Nie masz wpływu na to jak widzą Cię inni ludzie”. Znasz to powiedzenie? Nie musi być prawdziwe. Marka osobista to działanie w przestrzeni ludzkiej percepcji, którego celem jest wybudowanie pożądanego obrazu. Możemy to nazwać „dobrą opinią”, "autorytetem", "pozycją eksperta".


Dlaczego marka osobista jest wartością?

Marka osobista jest wartością, ponieważ zależy od niej nasza pozycja społeczna, dochody i dobre samopoczucie. Ktoś, postrzegany jako specjalista, będzie zawsze miał sporo ofert współpracy, będzie mógł uczestniczyć w ciekawych projektach, gruntować swoją wiedzę ekspercką i rozbudowywać nowe kompetencje.


Czy marka osobista to wyłącznie domena biznesowa?

Absolutnie nie. Marka osobista funkcjonuje w przestrzeni społecznej, towarzyskiej, relacyjnej i osobistej. Wszędzie tam, gdzie zachodzi komunikacja międzyludzka i istnieje potrzeba poznania i zrozumienia drugiej osoby. Ludzie zazwyczaj kategoryzują innych poprzez najbardziej widoczne jego cechy (cechy definiujące), strategia marki osobistej pozwala tworzenie swojego obrazu w ich percepcji.

Czym jest społeczna marka osobista?

Jest to sposób w jaki odbierają Cię ludzie w przestrzeni społecznej. Pamiętaj, że biznes to jest jedna z kategorii należących do zachowań społecznych. Twoje relacje z pracownikami, wspólnikami, sąsiadami z osiedla, towarzystwem imprezowym i rodziną to kategorie w których możesz i powinieneś oddziaływać świadomie, działając z planem.


Tworzenie marki osobistej jest oparte o fundament dzielenia się wartościową treścią, wiedzą ekspercką, rozważną opinią.
Marka osobista to oddziaływanie społeczne

Marka osobista a autoprojekcja

Nie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę ale jesteśmy ojcami większości swoich sukcesów i porażek. Dzieje się tak, ponieważ podejmujemy decyzje w ramach pewnej projekcji siebie. Tzn podejmujemy decyzje „na swój obraz i podobieństwo”. Przypomina to trochę układankę, pewne puzzle w określonym czasie mogą trafić tylko w jedno miejsce i w efekcie znów powstaje ten sam widoczek. Marka osobista to świadoma autoprojekcja.


W jaki sposób dokonuje się autoprojekcja?

Autoprojekcja dokonuje się w sferze wewnętrznej. Tzn myślimy o sobie w określony sposób i w ramach tego budowany jest obraz. Nasze myśli to tak naprawdę opakowane emocje, które są wynikiem doświadczeń z otoczeniem. Innymi słowy: świat zewnętrzny jest dla nas podstawowym punktem odniesienia, a nasze wnętrze emocjonalne opisuje nas na jego tle. W ten sposób powstaje obraz naszego „ja” (rzutowanie). Obraz ten jest wzorcem, który później wykorzystujemy jako schemat decyzji i działań w sytuacji nowych zdarzeń.

Czym jest świadoma autoprojekcja?

Świadoma autoprojekcja to wprowadzenie do procesu obrazowania swojego „ja” kategorii celu. Wyznaczenia co chcemy osiągnąć, dlaczego, kiedy … ? Przypomina to szkicowanie obrazu, gdzie najpierw określamy ogólne kształty, a później wypełniamy rysunek szczegółami. Cel pełni funkcję organizacyjną, podporządkowuje sobie inne priorytety i staje się nadrzędnym punktem odniesienia.


Przykład 1 Droga na Kilimandżaro


Janek pracuje nad swoim zdrowiem, chce dobrze się czuć i atrakcyjnie wyglądać. Jego trener doradził mu aby postawił sobie cel. Np. Wyjście na Kilimandżaro za 5 lat. Aby tego dokonać potrzebna jest odpowiednia wydolność organizmu. Minimalnym warunkiem jest przebiegnięcie pół-maratonu. Janek przyjmuje wyzwanie.


Odległy cel, jakim jest wyjście na najwyższą górę Afryki, przekłada się na codzienne konkretne działania. Rzucenie palenia, praktyczne wyeliminowanie alkoholu, wczesny sen, 20 minutowe poranne przebieżki i popołudniowe treninig.


Tak naprawdę nie jest istotne czy Janek na "dach Afryki" wyjdzie. Sama idea wyjścia na Kilimandżaro staje się sposobem życia, drogą i celem.


Jak tworzyć cele i plany realizacji?

Cel jest pierwszym punktem w planie i ostatnim w procesie wykonania. Oznacza to, że właściwie postawiony cel jest sprzężony z planem jego wykonania jako początek i koniec. Alfa i Omega. Wszystkie działania pośrodku są związane z jego realizacją. W przypadku części odpowiadającej za plan strzałka czasu jest odwrócona, biegnie od zdarzenia w przyszłości (osiągnięcie celu) do ostatniego punktu planu, który znajduje się w teraźniejszości. W części odpowiadającej za wykonanie, czas biegnie tak jak w rzeczywistości fizycznej.

Kiedy autoprojekcja staje się marką osobistą?

Autoprojekcja staje się marką osobistą kiedy zaczyna być opisywana na Twojej witrynie internetowej. Opis jest niezwykle ważnym elementem ponieważ gruntuje „rzeczywistość mentalną” autora, która z natury rzeczy jest ulotna. Sam opis jest wysiłkiem, który utrwala nasz obraz wewnętrzny, pozwala na przemyślenie tego co dla nas ważne, pewien wewnętrzny dialog.

Przykład 2 Self-authoring program


Światowej sławy psychiatra kliniczny, dr Jordan B. Peterson, autor bestsellera "12 Rules for Life", przygotował program pomagający ludziom zainteresowanym zmianą swojego życia na lepsze. Program Self-Authoring zakłada pracę w trzech segmentach czasu, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. W tym trzecim uczesnik programu opisuje kim będzie i jak tego dokona. Opis ma na celu wykrystalizowanie jego koncepcji samego siebie i przetworzenie jej na plan działania.


Z czego składa się marka osobista?

Marka osobista składa się z trzech aspektów: opisu, publikacji oraz dystrybucji. Każdy z nich jest niezbędny i każdy z nich wnosi inną jakość. Odnosi skutek w innej sferze oddziaływania. Kompletna strategia marki osobistej działa we wszystkich swoich trzech aspektach jednocześnie.

  1. Opis jest utrwaleniem naszej autoprojekcji. Pozwala na nadanie odpowiednich kształtów szkicowanemu obrazowi, wypełnienie go detalami, barwą. Innymi słowy jest treścią, którą chcemy przekazać. Więcej o tworzeniu treści znajdziesz w kategorii „Jak tworzyć content marketing”;

  2. Publikacja treści jest przeniesieniem marki osobistej do rzeczywistości społecznej. Opublikowane treści zaczynają oddziaływać na otoczenie i na autora. W pierwszym przypadku dlatego, że ktoś się dzięki Twojemu wpisowi czegoś dowiedział. W drugim przypadku, ponieważ widzi Ciebie poprzez filtr mentalny jaki stworzył Twój opis;

  3. Dystrybucja treści to skala w jakiej publikacja staje się skuteczna i oddziaływuje na Twój wizerunek. Pamiętaj, że forma i treść są ze sobą nierozerwalnie związane. Każda z dostępnych platform (LinkedIn, Facebook, Instagram) narzuca inną formę treści. Mówi innym językiem. Z tego też powodu ta sama treść powinna podlegać różnemu syntezowaniu w zależności od platformy;

Jak zbudować markę osobistą?

Budowa marki osobistej oznacza przede wszystkim określenie treści jaką na swój temat przekazujemy. Treść powinna się wiązać z rolą życiową, jednocześnie można mieć wiele ról - być szefem, rodzicem, mężem, kolegą, czytelnikiem książek SF i graczem w gry planszowe. Mówiąc o marce osobistej wybieramy świadomie kategorię biznesową, jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby to nasze zainteresowania (hobby) były soczewką przez którą inni widzą nasze „ja”.

Rola życiowa i marka osobista

Rola życiowa to funkcja realizowana ze względu na jej cel. Np. Ktoś jest szefem sprzedaży w jakieś firmie. Jego zadaniem jest realizacja celów handlowych, ma środki i kompetencje aby je wykorzystać. Rola szefa sprzedaży wymaga wielu specjalizacji (osobnych ról) takich jak dobór kadr, motywowanie, nadzorowanie, przygotowanie oferty, negocjacje, budżetowanie itp. Każda z tych specjalizacji jest osobnym aspektem tworzonej marki osobistej.

Wieloaspektowa marka osobista

Marka osobista powinna uwzględniać wszystkie obszary naszej specjalizacji. Jeżeli trzymać się przykładu szefa sprzedaży to sama kategoria zarządzania zespołem jest dziedziną samą w sobie. Tak samo jak umiejętność negocjacji biznesowych, tworzenia ofert, budżetowania sprzedaży. W każdej z tych dziedzin istnieje ogromne zapotrzebowanie na cennych specjalistów i każda z nich powinna być obszarem przemyślanej promocji.

Storytelling w marce osobistej

Nikt nie urodził się managerem, ekspertem lub wspólnikiem. Wszyscy do czegoś doszliśmy startując mniej więcej w podobnym miejscu. Ta droga do celu to osobista opowieść, historia o człowieku, który pokonał piętrzące się przed nim przeszkody i zrealizował swój cel. Tak samo jest w kreacji marki osobistej - każdy z nas jest bohaterem swojej historii. Nadanie marce elementu storytellingu wprowadza dynamizm, akcję, stan rozwoju i dążenia do celu. Jej brak tworzy niepożądany obraz statyczny, o którym nie można powiedzieć skąd się wziął ani dokąd zmierza.

Marka osobista w social media

W social mediach rządzą ludzie, osobowości, interesujący przedstawiciele swoich specjalności. Propagowanie wizerunku korporacyjnego w social media to niewdzięczne zadanie jeśli nie jest oparte na postaci pracownika i jego marce osobistej. Dobrze zbudowana osobowość potrafi przyciągnąć wartościową treścią, stylem, emocjami, opowiadaoną historią.


Filar marki osobistej w social media

Podstawą - filarem - jest zawsze treść. Dobra treść budzi zainteresowanie, komentarze wspiera wizerunek eksperta w danej dziedzinie.To co publikujemy na LinkedIn, czy Facebook powinno być zgrabnym podsumowaniem większej całości albo interesującym wycinkiem. Wpisy pozbawione treści w zasadzie nie mają znaczenia, giną w natłoku innych, równie bezistotnych, publikowanych lawinowo.


Social Media promują osobowości internetowe, ludzi którzy chcą opowiedzieć swoją historię, podzielić się wiedzą, doświadczeniem, praktyką. Skorzystaj z tego.
Marka osobista to skuteczny plan na Social Media

Obecność marki osobistej w social media

Plan publikacji powinien uwzględniać wyniki treści, zawartość graficzną oraz częstotliwość. Przygotowanie rocznego planu publikacji to minimum dobrych 48 wpisów (po jednym na tydzień). Treść wpisów można z biegiem czasu modyfikować aby uniknąć powtórek, a jednocześnie cały czas pozostając w obrębie poruszanych zagadnień.

Jeżeli pracujemy w zespole ekspertów to pozostałe dni tygodnia możemy wypełnić promowaniem wpisów koleżanek i kolegów z zespołu. Daje to obraz pewnej tkanki społecznej w której zawodowo funkcjonujemy, buduje autorytet i poprawia widoczność.

Marka osobista a employee branding

Marka osobista to także narzędzie promowania swojego pracodawcy, co jest obopólnie wartościowym procesem. Marka pracodawcy zyskuje widoczność oraz swój ludzki, osobisty wymiar. Z drugiej strony marka osobista czerpie ekspercki autorytet z faktu bycia składową większej, zorganizowanej, biznesowej całości.

Marka osobista a corporate branding

Pracodawca ma trzy obszary zainteresowań, w których marki osobiste jego zespołu mogą go wesprzeć. Są to: sprzedaż, marża i koszty. Przemyślane działania poprawią funkcjonowanie wszyskich tych aspektów.

  1. Sprzedaż jest budowana na podstawie rozpoznania rynku, stworzenia komunikacji z osobami decyzyjnymi po stronie potencjalnego nabywcy, zaznajomienia go z ofertą oraz zbudowania zaufania pozwalającego myśleć o przyjęciu naszej oferty. We wszystkich tych aspektach ekspercka wiedza pracowników jest czynnikiem sprzyjającym procesowi sprzedaży. Ujęcie jej w formę szeregu marek osobistych tworzących wartościowe treści, publikujące i dystrybuujące je w social media znacząco wzmocni ten efekt.

  2. Marża. Nie wystarczy sprzedać, trzeba jeszcze na tym zarobić. Marżę (wyższą cenę) uzasadnia się jakością dostarczanego produktu lub usługi. Tą deklarowaną jakość trzeba umieć uzasadnić, pokazać jej wartość. Im lepszych specjalistów mamy na pokładzie naszej firmy, tym łatwiej. Tak samo jak np. Uznana marka producenta samochodów uzasadnia jego - czasami - wielokrotnie wyższą cenę, tak samo marka osobista pracowników poprawi wizerunek produktu lub usługi.

  3. Koszty - w pewnym uproszczeniu koszt to miara nieefektywności procesów. Źle przygotowana oferta hamuje działanie sprzedażowe, niecelowe wydatki marketingowe potrafią stanowić worek bez dna, brak dostępnych specjalistów albo ich wygórowane oczekiwania płacowe blokuje przyjęcie zleceń lub ich realizację. To wszystko zawsze ma jeden wspólny mianownik - wyższe koszty. Każde przemyślane obniżenie wydatków daje przewagę rynkową. Employee branding jest tą pozycją, która powinna z zyskiem niwelować przerosty w pozostałych kategoriach.

Marka osobista a kultura firmy (corporate culture)

Marka osobista managera potrafi wiele powiedzieć o jego sposobie bycia, o jego kulturze. Organizacje maja to do siebie, że przejmują w znacznym stopniu styl bycia ich managerów. Im ktoś jest wyżej na drabinie kariery, tym silniejsze jest jego oddziaływanie.

Tak samo jak marka osobista pozwala na projekcję osobistych specjalizacji, doświadczenia, wiedzy eksperckiej, w równym stopniu pozwala na tworzenie sprzyjającej kultury korporacyjnej. Umiejętność rozwiązywania konfliktów, utrzymywanie otwartych kanałów komunikacji i wrażliwość emocjonalne to podstawowe cechy każdego profesjonalnego managera.

Marka osobista - promotor sprzedaży

Jaki sprzedawca ma sukcesy? Taki, którego klienci znają, lubią i doceniają. Te trzy czynniki są kluczowe dla zamknięcia procesu sprzedażowego. Obecność marki osobistej w social media zwiększa widoczność i sprzyja nawiązywaniu kontaktów. Merytoryczne wpisy budują zaufanie i pozycję specjalisty w danej dziedzinie, a dyskusje na forum sprzyjają relacjom interpersonalnym.

Marka osobista - atraktor talentów

Manager, który jest znany, ceniony, który uczestniczy w ciekawych projektach zawsze łatwiej pozyska wartościowych ludzi do swojego zespołu. Łatwo dostrzec, że jest to kluczowy element kariery i sukcesów zawodowych. Nie ma innego dobrego sposobu na promowanie swoich kompetencji managerskich aniżeli przemyślana strategia personal branding’u.


Marka osobista a social responsibility

"Networkig is about giving". Warto poświecić część swojego czasu na działania prospołeczne wszędzie gdzie wiedza ekspecka, doświadczenie lub zdolności managerskie mogą pomóc. Tworzy to kapitał wdzięczności ludzkiej, która zawsze wraca i zawsze oddaje zainwestowany wysiłek z nawiązką.

 

Interesują Cię praktyczne wdrożenie Twojej własnej marki osobistej? Daj znać. Z chęcią przygotujemy plan dla Ciebie.

24 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page