Nielegalne SEO, techniki i skutki które warto poznać.
Zaktualizowano: 25 cze 2020
Techniki pozycjonowania, których celem jest oszukać mechanizm Google („Black Hat SEO”) mogą przynieść poważne szkody. Z czego to wynika?
Z tego wpisu dowiesz się jakie zagrożenia niesie ze sobą tzw „Black Hat SEO” i jakie są tego konsekwencje.
W skrócie:
Czym są usługi pozycjonowania?
Czym jest Black Hat SEO?
Jakie są konsekwencje nielegalnego SEO?
Jak działa mechanizm Google i jak uzyskać dobry wynik w SERP?
W jaki sposób zaplanować działania SEO?;

Czym są usługi pozycjonownia?
Pozycjonowniem nazywamy zespół usług, których celem jest wybicie pozycji witryny internetowej wysoko w wynikach wyszukiwania ("SERP" - Search Engine Result Page). Pozycjonowanie możemy podzielić na działania zgodne z wytycznymi Gooogle („White Hat SEO”), niezgodne („Black Hat SEO”) oraz działania, które nie posiadają jasnej kwalifikacji („Grey Hat SEO”).
Czym jest Black Hat SEO?
Są to techniki tworzenia witryny i jej otoczenia w internecie, które Google uznaje za nielegalne i dąży do ich penalizacji. Do takich technik należą:
Tworzenie witryn bez oryginalnej zawartości (plagiat, półplagiat);
Nabijanie fraz (napychanie treści słowami kluczowymi);
Budowanie treści ze skrawków obcych prac (scraped content);
Sprzedaż linków (płatne referencje);
Sztucznie generowana treść (tekst pozbawiony logicznego sensu);
Fałszywa treść (oszukiwanie wyszukiwarki);
Mylące przekierowania (przechwytywanie ruchu internetowego):
Ukrywanie tekstu i linków (tekst niewidoczny);
Automatyczne odpytywanie wyszukiwarki;
Nadużywanie danych strukturyzowanych;
Tworzenie witryn, które promują niebezpieczne oprogramowanie;
Nadużywanie programów afiliacyjnych;
Bardziej szczegółowe informacje na temat w/w praktyk możesz znaleźć w Wytycznych Google dla Webmasterów

Jakie konsekwencje ma Black Hat SEO?
Najkrócej oznacza to stracony czas i zmarnowane pieniądze. Wszystkie techniki Black Hat przynoszą długoterminowo niepożądane rezultaty. Czasami w postaci bezpośrednich kar od Google, ale przede wszystkim w postaci trwałych, negatywnych konsekwencji złych decyzji dla samej wirtyny.
Dlaczego Black Hat SEO jest popularne?
Ponieważ oferuje iluzoryczną drogę na skróty. Zamiast rzetelnej pracy, wytrwałości i cierpliwości kusi szybkimi rezultatami. Bywa, że wyniki Black Hat SEO są szybkie ale nigdy trwałe. Wydanych pieniędzy i zmarnowanego czasu nikt jednak nie zwraca.
Kto stosuje Black Hat SEO?
Wiele agencji marketingowych wykorzystuje nieświadomość swoich klientów oferując rozwiązania, które pozornie są legalne, przynoszą doraźną poprawę i stanowią podstawę rozliczenia ich z tak rozumianego sukcesu.
Dlaczego agencje marketingowe stosują Black Hat SEO?
Ponieważ jest to droga na skróty. Praca, którą można wykonać stosunkowo niewielkim nakładem kosztów i sprzedać z dobrym zyskiem. Ryzyko zawsze jest po stronie klienta, odpowiedzialność prawie nigdy po stronie agencji.
Czy Black Hat SEO może być korzystne?
Nielegalne techniki pozycjonowania mogą przynieść doraźne korzyści w określonym terminie. Są to jednak korzyści nietrwałe spełniające definicję sukcesu pozornego. Korzyści, z którymi przyjdzie się rozstać zanim zarobią na swoje utrzymanie.
Jakie są konsekwencje nielegalnego SEO?
Złe techniki SEO mogą skutkować drastycznymi karami od Google. Jednak o wiele bardziej prawdopodobne, że działając wbrew wytycznym wyszukiwarki nasz wysiłek, praca, czas i zainwestowane w stronę pieniądze zostaną zwyczajnie zmarnowane, a nie wszystko da się odrobić.
Jak działa wyszukiwarka Google?
Google działa w interesie użytkownika wyszukiwarki, starając się dostarczyć treść najlepiej pasującą do oczekiwań. Dobiera strony, które oferują wartościowe, oryginalne treści, są dostosowane do wymogów bezpieczeństwa, wygody użytkowników mobilnych i przepustowości sieci.

Osiągnięcie dobrej pozycję w SERP (Search Engine Result Page) powinno być wynikiem dobrej, organicznej pracy. Rezultatem ciągłej pracy nad tworzeniem wartościowej treści, aktualizacją wcześniej stworzonych wpisów i dostosowywaniem się do rozwoju technologii internetowych.
Budowanie dobrej pozycji strony to proces, a nie jednorazowe działanie. Tak samo jak budowanie witryny internetowej powinno być stałym, regularnym wysiłkiem w identyczny sposób jak pracuje się nad pozyskiwaniem klientów, poprawą oferty, ulepszeniem produktów lub usług. Wszystko to są procesy, które de facto nigdy się nie kończą.
Pozycja w wyszukiwarce jest istotna, jednak nie jest to wyłączny czynnik decydujący o sukcesie, bo biznes to suma różnych składowych.
Jak uzyskać dobry wynik w SERP?
Google stosuje ponad 200 wskaźników dla określenia wartości strony. Podsumowując można ująć je w następującej formie zaleceń:
Twórz wartościową treść, upewnij się że odpowiada ona na potrzeby klientów;
Zadbaj o jej strukturę, przejrzystość, odpowiednie tytuły, stosuj punktację i numerację;
Wykorzystaj obrazy, opisz je, przedstaw informację w formie wizualnej;
Dbaj o nienaganną stronę techniczną witryny;
Dziel się swoją treścią z innymi, zapraszaj na swoje strony twórców, działaj aktywnie w sieci;
W jaki sposób zaplanować działania SEO?
SEO witryny powinno być częścią całego planu biznesowo-marketingowego i wynikać ze sposobu w jakim chcemy komunikować się z klientem. Same działania powinny uwzględniać trzy sfery:
Optymalizację naszej witryny, jej dostosowanie i aktualizację (zawartość i forma);
Zaplanowanie tworzenia treści i metod ich dystrybucji w sposób, który przyciągnie użytkowników do naszej strony;
Dobry kontakt z klientem, badanie jego satysfakcji i zachęcanie do dzielenia się opiniami w przestrzeni internetu.
A jakie jest Twoje zdanie? Podziel się opinią na temat swoich doświadczeń.